| |
|
Možnosti etické výchovy ve skautském prostředí
FOLDYNOVÁ, Judita
Práce se zabývá možnostmi etické výchovy ve skautském prostředí. Nejprve tedy popisuje skautskou myšlenku, např. principy skautingu, skautské hodnoty, zákon, slib a také etickou výchovu. Dále se zabývá vznikem a vývojem skautingu u nás a ve světě a hlavními představiteli. Následně popisuje konkrétní skautskou činnost, která se uskutečňuje v rámci malých skupinek i velmi početných skupin, v místním, ale rovněž také v celosvětovém měřítku. Konají se setkání stejného věku, ale také všech generací. Na několika životních příbězích z období totalitního režimu je demonstrována odvaha a věrnost skautskému slibu. Pomocí rozhovorů a dotazníku je vytvořen obraz toho, jak vnímají skauting jeho členové, co si na něm cení, co je naučil, zda jim pomáhá zvládat těžkosti a také je prostor pro kritiku současného skautského dění. Celkově skýtá skauting mnoho možností, jak na jednotlivce i společnost eticky působit a jak se pokusit udělat svět alespoň trochu lepším. Umožňuje výchovu k opravdovému lidství, pomáhá člověku v boji s konzumismem a individualismem.
|
|
Výchova a vzdělávání v organizaci Junák - český skaut, z.s. v porovnání se základními školami v Milevsku
SAMCOVÁ, Kateřina
Tato práce porovnává výchovu a vzdělávání v organizace Junák - český skaut, z.s. se základními školami v Milevsku. Popisuje skautskou výchovnou metodu s jejími principy. Hodnotí, jak místní středisko této organizace reaguje na školní vzdělávací program vybraných škol. Po základním představení organizace, o které se píše v této práci, je popsána skautská výchovná metoda, která je při práci v organizace důležitá. Následuje porovnání výchovy a vzdělávání dětí na příslušných základních školách v Milevsku. V závěru je zhodnocení provázanosti výchovy v Junáku se školním vzdělávacím programem.
|
|
Srovnání skupinové práce v českém a skupinovém skautingu
BÍLKOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce se zabývá skupinovou prací v organizacích Junák a PPÖ v pedagogické rovině, tedy charakteristikou a srovnáním činnosti skupin v těchto dvou zemích. Nejprve se věnuji skautskému hnutí, jeho výchovným metodám v celosvětové organizaci a vymezuji základní pojmy a definice skupinové práce. Těžiště práce pak spočívá v popisu a následném srovnání družinového systému, metod a prostředků skupinové práce, skautské stezky, metodiky programu a vzdělávání vedoucích v Česku a Rakousku. Srovnáním jsem došla k závěru, že skupinová práce v českém a rakouském skautingu má společný základ vyplývající z podstaty skautingu. Jsou zde ale nezanedbatelné aspekty, ve kterých je skupinová práce odlišná.
|